Curriculum Vitae

Yvonne van Woggelum (1958, Den Hoorn, The Netherlands)

Over het werk - deel 1

Afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem in 1997 (Vrije Kunst), heb ik tot heden een oeuvre opgebouwd van schilderijen waarin een strenge formaliteit heerst en een strakke ordening van de compositie.
Het grootste deel van mijn werk bestaat dan ook uit acrylschilderijen op doek in een fotorealistische beeldtaal en met een magisch-realistische uitstraling. De spanning die ik probeer op te bouwen in het werk is onderhuids, het ontbreken van zingevende samenhang tussen buiten- en binnenwereld. De personen in mijn werk maak ik tot figuranten in een tot stilstand gebrachte film. Ondergedompeld in een lusteloze verveling, soms spiegelend aan zichzelf en waarin de mens veroordeeld is tot een vorm van individualisme.
Door de kleine variatie in houdingen in de realistische groepsportretten zoek ik naar ordening tussen de beeldelementen, een balans tussen verstarring en dynamiek, tussen vervreemding en het alledaagse.
Het vraagt veel geduld en concentratie om de verf in dunne lagen op het doek aan te brengen, waarbij voortdurend de compositie wordt bijgesteld totdat er een beeld van dwingende helderheid ontstaat. Door de monochrome abstracte vlakken krijgen de personen een plaats op het doek waar ze soms op de voorgrond staan of ergens tussen de lijnen in.

Over het werk - deel 2

Naast mijn grote schilderijen die bevolkt worden door mensen, maak ik kleine etsjes, monotypes (presentatie volgt zsm). Deze zijn geïnspireerd door o.a. de natuur rondom mijn atelier in de Wageningse steenfabriek.
Om tot een goed resultaat te komen is afwisseling in het werk noodzakelijk. Door het lange werkproces van mijn grote schilderijen, verlies ik mij in dit vrije werk en is het éénmalige in kleine variaties een enorme inspiratiebron geworden. De vrijheid die ik voel om zonder concept te beginnen aan een etsdruk is overweldigend.
Hoe verder ik in mijn vak als beeldend kunstenaar ben gekomen, hoe vrijer en hoe noodzakelijk het is geworden om niet langer in een soort keurslijf van grote 'Magische' realistische schilderijen te zitten, maar juist het vrije werk in klein formaat net zo te waarderen.
Van de verschillende etstechnieken die ik op de academie kreeg aangeboden ging mijn voorkeur uit naar de monotype techniek. Misschien omdat deze dicht tegen tekenen/schilderen aanligt, maar ook omdat deze techniek tot prachtige en kwalitatief hoogwaardige prenten kan leiden en misschien ook omdat het een buitenbeentje is onder de grafische technieken.
Naast de etstechnieken maak ik in dezelfde sfeer landschappen op doek. Vrij, abstracten, in olieverf, houtskooltekeningen en kleibeelden. Deze zijn te volgen op Instagram


Exposities:

> Terug naar boven